Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
Spotřeba datových center pro trénink i běh AI algoritmů je obrovská, což je i důvodem, že se možná zpět k životu probudí jaderná elektrárna Three Mile Island. Všechnu elektřinu chce vykoupit Microsoft pro běh svých AI systémů.
DarkRichelieu (1240) | 23.9.202412:00
A v EU jsme se zavázali ke snížení spotřeby energie :D
Odpovědět0  1
gepard2 (118) | 23.9.202415:29
Ne, jen jsme se zavázali, že 100% energie bude ze slunce a vjetrů.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (5085) | 23.9.202417:44
My jsme se někdy k něčemu takovému zavázali?
Odpovědět2  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202418:35
Taky ne, může se využívat např i vodní a jaderná energie a v moři mořské proudy, to jsou takový menší a přitom výkonnější vrtule.
Odpovědět1  0
gepard2 (118) | 23.9.202421:49
No porávě, ta atomová energie nám ­(a celé evropě­) chybí jak sůl. Naše porevoluční vlády na to 35 let pr.ěly, už dávno měly stát další dvě atomové elektrárny.
Odpovědět2  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202422:47
Jo souhlasím že už měli být další.
Jinak ty elektrárny jsou v Česku pojmenované podle jádra atomu ­(jaderné­) a na Slovensku podle atomu ­(atomové­).
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202418:30
Závazek není na snížení spotřeby energie, ale na snížení emisí CO2.
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1240) | 25.9.20247:12
Ale prdlajs. Stejně jako u podílu obnovitelných zdrojů si i v případě energetické účinnosti ­(tedy snížení spotřeby energie­) stanovuje Česko závazek v NECP. Prozatímní návrh obsahuje závazek snížit konečnou spotřebu energie na 846 petajoulů ­(235 TWh­) v roce 2030. V roce 2021 dosahovala spotřeba v Česku hodnoty 1 064 petajoulů ­(295,6 TWh­).
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 25.9.202411:00
Tak to čumím, to jsem nevěděl. Zdá se mě to hodně divný, nereálný, protože spotřeba od začátku sítě roste, tak mě napadá jestli jde opravdu o spotřebu proudu v Česku, nebo spotřebu proudu ze sítě v Česku, to je rozdíl, protože se rozrůstá částečná samostatnost baráků díky solárům a bateriím.
Odpovědět0  0
kazaxx (310) | 23.9.202411:59
Tak to je podle me hodne velka zbytecnost. Ale ukazuje to, ze v byznyse se vice pouziva mozek jak ve statni politice. Intel pro byznys postavi JE zatimco politici stat jen doji pro sebe.
Odpovědět0  0
shasler (322) | 23.9.202415:20
Intel taky? Larry Ellison, zakladatel společnosti Oracle, chce stavět SMR, takže s Microsoftem už vím 3 soukromých subjektech, kteří staví JE ­(M$ ­"jen­" obnovuje provoz.­).
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1548) | 23.9.20248:19
aspoň k něčemu to bude ­(sice jsem zkoušel ai a plete se ale dost toho umí­) Oproti tomu, mnou nenáviděná těžba krypta? K čemu to je na pálení elektriky?
Odpovědět1  0
kazaxx (310) | 23.9.202412:00
Stejna blbost jako AI
Odpovědět0  0
gepard2 (118) | 23.9.202415:31
S AI se dá pokecat, moderní jazykové modely jsou v tomto už dost věrohodné.
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202418:10
Věrohodné jsou hodně, ale přitom často neříkají pravdu, ale hezký výmysly.
Odpovědět1  0
DarkRichelieu (1240) | 25.9.20247:15
Je ta naučené z nějakých textů. Pokud texty obsahují nepravdy, nebo existuje více verzí, tak to bude generovat blbosti. Samo to nedokáže přemýšlet, ale i tak je to megapokrok, a když víte jak to používat tak jste prakticky vyhrál jackpot.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 25.9.202411:04
No jo souhlas, akorát tu výhru bych spíš odhadoval pro firmy, než pro lidi, nebo nevím jak já soukromě bych díky tomu nějak vyhrál.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202418:51
AI není blbost, záleží jak se použije a jak dobře přitom funguje. Třeba když kamerou na páse třídí okurky na lepší a zvadlé, tak asi funguje dobře. Záleží na lidech jak kvalitní AI dokážou vyrobit, tak zatím se o to pokouší asi jen 30 let a není to nic jednoduchého. Pro porovnání na termojaderné fúzi se intenzivně pracuje aspoň 70 roků.
Odpovědět0  0
gepard2 (118) | 23.9.202421:59
Od objevu fůze už uběhlo téměř 100 let.
1926 ­- F. PANETH, K. PETERS, Německo, paladium nasycené vodíkem produkuje helium – první zmínka o fúzi ­(nejen o studené)
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202423:06
Jo asi to je víc než 70, ale jde spíš o dobu kdy začali přímo pracovat na fúzním reaktoru, teda tokamaku, než ten první objev.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 23.9.202418:27
Tech­-boy by tomu mohl trochu rozumět.
Snad je jasný že ta spotřeba není jen tak pro srandu, ale pro zabezpečení transakcí peněz nezávislých na centrální bance. Teda v případě BTC. Kromě BTC jsou tisíce kryptoměn které pro význam nezávislých peněz nejsou potřeba a nevím jestli ještě některé používají POW.
Jestli to je na pálení elektriky? No tak taky se to někde používá pro regulaci sítě ale těží se hlavně tam na světě kde je levný proud.
Největší zmatek v tom dělaj bulvární články, proto jsem taky dlouho nechápal co je to za nesmysl. Kdo tomu chce v základu trochu rozumět, musí kouknout na lepší články nebo videa.
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1548) | 24.9.202417:35
mno, trochu tomu rozumí. Takže je třeba pro zabezpečení spálit enormě mnoho energie? A najednou zjiostili že na zabezpečení nemusíme pálit energii ale použít diskový prostor, divné?
Stabilizace sítě? Víte o tom že výroba energie se dá regulovat, nemusíme přebytek uhlí spálit na obrovské hromadě, ještě že nevlastníte ropné vrty, bo by jste dělal v případě nepotřeby obvrovský táborák. Ono ty bulvární články čtou města a státy? Které těžbu krypta postavili mimo zákon?
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 24.9.202419:21
Jo, je to potřeba spálit, protože ty ostatní zabezpečení nejsou dost dobrý.
Ano o regulaci výkonu elektráren vím, ale ta regulace není dost rychlá u dostatečného množství elektráren, proto se ty další regulace výhodně využívají.
Ono ty bulvární články čtou města a státy?
Ano čtou. Maj i nějaké odborníky, ale dost převažuje neznalost ať je to starosta města, nebo vyšší státní úředník. Je to vidět třeba v Česku, když maj politici schůzku s bitcoinery aby jím to trochu objasnili. Jejich znalosti jsou slabý. Nevím celkem nic o tom jak to probíhalo v New Yorku když zakázali ­"těžbu­". Normálně by tu těžbu zregulovala cena proudu a težaři by museli jinam, protože by se jím to nevyplatilo. Tak asi je na tom místní síť tak špatně že stačilo cokoliv málo na víc, nevím.
V případě států záleží jestli maj důvod jen kvůli síti, nebo jestli maj i jiný důvody a jestli je zveřejní. Jinak asi ten Bitcoin má slabou spotřebu proti jiným věcem, jen je tím známější, protože bulvární články.
Odpovědět0  0
kazaxx (310) | 25.9.20248:39
By me zajimalo, k cemu byla kryptomena lidem zasazenym povodnema 🤔 Tam poradne nefungoval ani internet a v teto situaci potrebujete cash. Je to jen priklad, ale vypadky el. proudu, ktere zasahnou i vysilace jsou docela casta zalezitost. Co pak? Nechat se svezt do jineho vesnice kde to funguje?
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 25.9.202411:31
Nejsem na to odborník, ale jen běžný uživatel, nevím jestli je možnost obchodu mezi dvěma lidma mimo internet s tím že transakce se potvrdí až se k internetu dostanou. Výhoda při povodních mě zrovna nenapadá, snad jedině že u lidí kteří chtějí mít dlouhodobě část svých peněz u sebe mimo banku, takže maj třeba zlato, tak v případě ztráty při povodni jsou u bitcoinu větší možnosti pro případ že by mě trezor s bitcoiny uplaval. Jde tam vytvořit decentralizace celku na několik míst, např že nalezením dvou trezorů ze tří se obnoví vše, nebo se dá zapamatovat 24 krátkých slov pro obnovení na novém trezoru. Kdo ale má většinu klasicky v bance, tak pro povodně výhodu nevidím. Výhodu měli např ukrajinci kteří utekli před válkou ­- prej. Nevím přesně jak to tam bylo, ale obecně když bude problém s bankou, tak bitcoiny si můžou vzít sebou. Bitcoin je obecně ochrana proti inflaci a problémům státu a bank, např kdy se peníze znehodnotí třeba přes noc, jako se to historicky stává. Při povodni jistě jsou užitečný papírový peníze, v krajním případě gramový kousky zlata. Obojí může uplavat, takže toho člověk musí mít doma jako na jednom místě malý množství. Extrém teď byl při povodni už nevím v jakém městě, že lidi potřebovali peníze ale nešel proud tak nefungovali bankomaty a oni při zachraňování majetku a lidí asi moc neměli čas na výlety. Je část ekonomů, kteří neuznávají inflační strategii normální ekonomiky a ti existují dávno před vynálezem bitcoinu, akorát že se zlatem to dost snadno nešlo a nejde posílat přes internet.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.